Hvordan skaber vi VERDENS BEDSTE RENGØRING ?

Ihsan Barut, Grudlægger af BarutRen kommer med sit bud og de udfordringer vi står overfor, for at skabe verdens bedste rengøring.   I år 2014 må vi prøve at ligge mere vægt på at vedligeholde kundetilfredshed og forbedre produktivitet og bæredygtighed. Her er mit bud på hvordan vi kan skabe de sundeste virksomheder og samtidig bekæmpe fysisk og psykisk nedslidning. Step 1. Brug tid på at finde løsninger. Løsninger der kan reducere spild og forbedre produktiviteten har en positiv indvirkning på bundlinjen. Vi må se efter kemiske dispensere der anvender fortyndingskontrol. Løsninger der kan minimere brugen af kemikalier. Løsninger der skal undgå unødvendigt spild. Step 2.  Kunder og leverandør skal fælles investere på maskiner. Vi skal så meget som muligt væk fra at vaske gulve med mopper og der skal foretages en grundigt vurdering af hvilke maskiner der kan passe til stedet. Samtidig skal rengøringsvogne nøje vælges for at undgå nedslidning. Rengøringspersonalet skal inddrages i processen. Maskiner og udstyr skal være så fleksible at man kan forbedre produktiviteten og reducere belastningen af medarbejderne. Step 3. Dag rengøring /tæt samarbejde med kunden. Der skal målrettet arbejdes på hvordan man kan indføre rengøring i dagtimerne. Man får valuta for pengene, idet man sparer på unødvendigt energiforbrug, samtidigt viser man sine kunder at man prioriteter rengøring. Det øger kvaliteten af rengøring, ikke mindst løfter vi moralen og undgår nedslidning af mennesker i aften/nattetimer.    Step 4. Online undervisning kunne være en mulighed. Rengøringspersonalet skal være korrekt udannet til at sikre et rent og sundt miljø. Men det er ikke muligt at uddanne alle medarbejdere på en gang og på et sted. Med et online program kunne man løse det problem og samtidigt have det på flere sprog. Her kunne jeg godt bruge midler fra EU-styrelsen. Der skal laves skræddersyede kurser, lige fra kontorrengøring til butiksrengøring.   Step 5. Kunderne skal lave målsætninger sammen med leverandøren. Man kunne lave en proaktiv planlægning, der går ud på, hvordan vi tænker mere bæredygtighed ind hos netop den kunde og hvordan vi kan skabe sundere og renere lokaler uden at nedslide mennesker fysisk og mentalt. Hvad siger dine erfaringer om at skabe verdens bedste rengøring ?